Kolejna inwestycja programu Kolej Plus ma wybraną najkorzystniejszą (najtańszą) ofertę w przetargu na projektowanie. Tym razem dotyczy to planowanej linii Kraków – Myślenice. Jeśli dojdzie do podpisania umowy, oszczędności zarządcy infrastruktury będą ogromne – przekroczą dwie trzecie kosztorysu inwestorskiego.
Koncepcję inwestycji opracuje konsorcjum w składzie: Infra – Centrum Doradztwa, Infra Projekt oraz YLE Inżynierowie. Jego oferta okazała się najkorzystniejsza pod względem ceny brutto (jedyne kryterium rozstrzygnięcia przetargu) i nie podlega odrzuceniu. Zwraca uwagę duża różnica między zwycięską ofertą a pozostałymi propozycjami. Drugi w kolejności oferent – konsorcjum BBF i IDOM – zdobył zaledwie 68,4% punktów, które przyznano Infrze. Jeszcze wyraźniej odstają od niej kolejne na liście: konsorcjum Mosty Katowice – Arcadis (39,8%), Systra (33,4%) i MGGP SA (32%). Oferta TPF została odrzucona.
Miało być 72 milionów, będzie 19?
Oferta wybrana jako najkorzystniejsza jest warta 19 065 000 zł brutto. Ponieważ zarówno ta kwota, jak i wartość drugiej z kolei propozycji mieści się w kosztorysie inwestorskim (72 453 068,78 zł brutto), zarządca infrastruktury odstąpił od przeprowadzenia aukcji elektronicznej.
Władze Myślenic, które od dawna –
jeszcze zanim ogłoszono program „Kolej Plus” – zabiegały o budowę linii kolejowej, przyjęły decyzję PKP PLK z zadowoleniem. – Oznacza to, że jesteśmy coraz bliżej szybkiego, bezpiecznego i ekologicznego podróżowania pociągiem z Krakowa do Myślenic – komentuje burmistrz Myślenic Jarosław Szlachetka.
Do Krakowa w 40 minut
Opracowywanie koncepcji
rozpoczęło się w roku 2019. Dokument poddano następnie
konsultacjom społecznym. Umowę na wstępne studium planistyczno-prognostyczne podpisano natomiast
w sierpniu 2021 r. W marcu bieżącego roku PKP PLK podpisały z małopolskim Urzędem Marszałkowskim
umowę w sprawie dokumentacji projektowej, regulującą także kwestię wykupu gruntów pod budowę.
Linia Kraków Swoszowice – Myślenice ma liczyć ok. 22 km długości. Na jej trasie znajdą się dwa tunele kolejowe, co przesądza o wysokim koszcie budowy (szacowanym na ok. 150 mln zł). Na trasie powstaną przystanki: Lusina, Konary, Olszowice, Kąty, Krzyszkowice, Polanka i stacja Myślenice (w pobliżu centrum miasta). Prędkość maksymalną określono jako 120 km/h, co ma umożliwić dojazd do Krakowa Głównego w ciągu ok. 40 minut. Na razie do Myślenic można dotrzeć
autobusami dowozowymi Kolei Małopolskich.